<< Kijk bij leerlingen met ASS naar hun kwaliteiten en denk vanuit oplossingen >>
Saskia Sliepenbeek, autisme steunpunt

Literatuuronderzoek naar het effect van Numicon Terug naar alle artikelen

Gecijferdheid of rekenvaardigheid is een belangrijke vaardigheid voor de zelfredzaamheid in het dagelijks leven. De curricula voor beginnende rekenvaardigheid bestaan daarom vaak onder andere uit het leren van de betekenis van getallen en het uitvoeren van eenvoudige bewerkingen. Hierop wordt in latere schooljaren voortgebouwd (Van Groenestijn, Burghouts & Janssen, 2011).

In bijna alle omstandigheden in het dagelijkse leven, bijvoorbeeld telefoonnummers, adressen en het openbaar vervoer, spelletjes, mobieltjes, etc zijn getallen aanwezig. Belemmeringen in het begrijpen en gebruiken van getallen kan leiden tot diverse problemen als verminderde zelfredzaamheid in het dagelijks leven en verminderde kwaliteit van leven (Agheana & Duta, 2015).

Henrike van de Laar heeft als masterstudent aan de Radboud Universiteit literatuuronderzoek gedaan naar het effect van Numicon voor het rekenonderwijs voor mensen met een beperking. Het volledige artikel vind je hier.