<< Het belangrijkste in communicatie is horen wat er niet gezegd wordt >>
Peter Verberne, externe dienstverlening

Beeldbegeleiding met kinderen

Met beelden kijken naar je eigen kracht

Voor wie?

Voor leerlingen in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs met behoefte aan meer sociale integratie.

Hoe kunnen wij helpen?

Kinderen hebben soms een eigen manier van afstemmen met de omgeving. Waardoor ze soms niet goed worden begrepen. Door samen met het kind te kijken naar het eigen handelen krijgt het kind meer tools om begrepen te worden. 

Beeldbegeleiding kan een middel zijn om met het kind naar concrete situatie te kijken om zo tot betere zelfreflectie te kunnen komen. Door samen te kijken naar de feitelijke situatie, aan de hand van videobeelden, blijft de reflectie dicht bij het kind zelf. Door de beelden ziet het kind wat er gebeurt en kan het zelf zien wanneer het goed gaat bij zichzelf en bij ander.

We gebruiken hierbij de ondersteuning oplossingsgericht coachen volgens de werkwijze van Kidskills van Ben Furman.

De opzet

Intake met de school en de leerling. Afgestemd op de leerling volgt er een traject van drie opnamen en drie nabesprekingen. 

Reacties van de kinderen: 

  • 'Ik heb echt wat geleerd en kan meer meedoen met het spelen. Ik snap de ander beter. Ik ben sterker  geworden’
  • ‘Ik ga minder stoeien want dat geeft soms ruzie'
  • ‘Ik ga eerder naar de juf'
  • ‘Voorheen wilde hij de ander een lesje leren als hij geplaagd werd nu weet hij dat dat niet nodig is’

Leerkrachten zien de volgende veranderingen in gedrag:

  • Meer wederkerigheid in het samen werken en samen spelen met andere kinderen
  • Geen gekke bewegingen meer maken voor de aandacht van andere kinderen
  • Hij valt niet meer op
  • Kan beter bespreken als hij in conflict is
  • Hij denkt meer na bij wat hij doet
  • Het heeft hem duidelijk en zichtbaar meer rust gegeven

Meer informatie

Wilt u meer informatie? Bel ons via 088- 214 01 00 of mail naar: info@externedienstverlening.nl